Relaxen tussen de haaien en de bushbush - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Maurice en Linda - WaarBenJij.nu Relaxen tussen de haaien en de bushbush - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Maurice en Linda - WaarBenJij.nu

Relaxen tussen de haaien en de bushbush

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Maurice en Linda

28 Juni 2016 | Maleisië, Kuching

Zo we zijn weer een paar dagen verder. De tijd gaat hier wel echt super snel. En gelukkig maar want dan hebben we het naar ons zin. Na Kota Bharu zijn we met een boot naar Perhentian eiland gevaren. Daar hebben we voornamelijk op t strand gelegen met een biertje en lekker gegeten! Perhentian is een echt bounty eiland. De zee is dan ook heel helder dus je kunt er ook heel goed snorkelen. En dat hebben we gedaan! Onder andere mooie tropische vissen gespot maar ook gezwommen tussen de babyhaaien. Lengte van zo'n 2 meter, ja dat is een baby. Na Perhentian hebben we nog een nachtje geslapen in Kota Bharu en zijn vervolgens met een lokale bus naar het vliegveld gereden. Dat kost nog niet eens 0.25 eurocent. Echt bizarre prijzen.

Vanaf het vliegveld van Kota Bharu zijn we overgevlogen naar Kuching, wat ligt op Borneo. De komende twee weken op Borneo is verzorgd door een reisbureau omdat het vervoer hier moeilijker is. We werden daar netjes ontvangen. Alleen werden we helaas naar de verkeerde accommodatie gebracht. Waardoor we er 2.5 uur over deden ipv een half uur. Ach pech komt ook weleens voor.

In Kuching hebben we in een hostel geslapen. Kuching is vergeleken met West Maleisie echt heel relaxed en is vooral een gezellige stad. We zijn naar het Bako National Park geweest. Daar moet je per boot naartoe. Een groot park met allemaal tracks die je kunt lopen. We hebben daar 2 slangen, apen, een schildpad, 2 varanen en een hele familie neusapen gezien. Echt fantastisch om die in het wild tegen te komen!

De dag erna zijn we op weg gegaan naar de Iban stam. Zij leven midden in het oerwoud aan een rivier. Eerst 4 uur rijden en vervolgens 1.5 uur in een soort kano daarnaartoe gevaren. Wij zelf sliepen daar in een lodge. Je had er geen elektriciteit. Alleen van half 7 tot half 11 omdat het dan donker is. Ze zetten dan een generator aan zodat je stroom hebt. Geen warm water dus geen warme douche. Maar dit alles is nog luxe vergeleken met het leven van de Iban stam. Zij maken alles zelf dus ook de planken voor hun longhouse, medicijnen, bakstenen, hoedjes etc. Ontzettend knap. Ze jagen midden in de nacht. Vaak in hun eentje en soms met zn tweeen. Ze jagen dan op wilde zwijnen. Elke dag is hetzelfde voor ze. Maar het zijn zeker harde werkers. Op dit moment waren ze grote stukken grond aan t vrijmaken zodat ze rijst kunnen verbouwen. Ze zijn niet wereldvreemd hoor want ze hebben wel een tv en sommigen een mobiel. De kinderen gaan gewoon naar school maar leren bijv ook hoe te vissen. Ze vinden het leuk om engels te leren. In de avond werden we uitgenodigd daar wat te drinken. Ze maken namelijk hun eigen drank. Whiskey, sakeh, wijn... dat lusten wij wel! De grootste lol dat ze dan hebben en ze bieden ook van alles aan. Vis dat ze nog hebben liggen of groenten. Zij slapen pas rond 1/2 uur en staan rond 5/6 uur weer vrolijk naast hun bed. Heel ander leven dan dat wij hebben. We hebben een trekking gedaan.. helaas geen oerang oetangs gezien. We zijn bij een waterval geweest, nog even gezwommen en daarna een lekkere bbq gehad. Een echte traditionele, ze koken namelijk in bamboe. Is de bamboe zwart? Dan is het eten klaar! Kip, bamboe, sticky rijst, beef en nog meer lekkere groenten gegeten.

De volgende dag zijn we vertrokken naar Sibu waar we voor een nachtje ontzettend luxe hebben gezeten. Heerlijk! Lekker op een lokale markt gegeten voor nog geen 3 euro. Dit gedeelte van maleisie is totaal niet toeristisch dus ze kijken raar op als ze twee blanken voorbij zien lopen. Fietfiewwww handsome boy and girl hoor je dan. Ze willen ook met je op de foto. Best grappig om mee te maken. In Sibu hebben we de lokale markt, een chinese tempel en de steegjes gezien. Onze gids, Frankie, vertelde een heleboel over de gebruiken. Wat echt verschrikkelijk was om te zien, is dat er kippen levend in een krant worden omwikkeld, neergelegd op een tafel en zo verkocht worden. Onze magen draaiden even een paar keer om. Na Sibu zijn we per boot naar Mukah gegaan. Marktje en de Melanau mensen gezien. Dat is een bevolking die daar aan de rivier leven.

Nu zitten we in een klein resortje waar we even twee nachten rust hebben voordat we weer een trekking hebben van 3 dagen. Daarna gaan we Linda haar verjaardag goed vieren in het resortje. En dan... op naar Indonesie!

• 28 Juni 2016 - 08:38

Ciska:

De tijd gaat zeker snel met zo'n fantastische reis! Weer heel veel gezien! Van de luxe naar het minder luxe. Wel heel erg mooi om de levenservaringen in de Iban stam mee te maken. Goed dat er af en toe relaxdagen tussen zit, want jullie doen wel heel veel indrukken op!
    Geniet er samen nog van en we kijken al weer uit naar jullie volgend verslag.
    Linda, gefeliciteerd met je verjaardag en Maurice natuurlijk ook. Veel plezier.
    Groetjes Ciska

• 28 Juni 2016 - 16:06

Delano:

hoi juf mijn advies is vmbo-lt (mavo)

• 29 Juni 2016 - 13:34

Corrie Griethuizen, Zus Van Oma:

Wat een geweldige reisverslag! Heb het met interesse gelezen. Wat zien en genieten jullie veel. Bizar, dat je als enige 2 "witte mensen" op zo'n marktje loopt.
    Nog heel veel fijne belevenissen en geniet van elke minuut!!!!
    Een liefdevolle knuffel voor beiden van mij

• 08 Juli 2016 - 16:21

Aryun:

Hoi juf Linda,

Super leuk om jullie verhalen te lezen en de mooie foto's te zien. Als ik groot ben wil ik ook zo een reis maken :)
    Ik mis u nog wel hoor. Vandaag was de laatste dag op school en hebben wij vakantie! Geniet nog lekker van jullie reis en ben benieuwd naar nog meer leuek foto's.

Groetjes Aryun